تبلیغات
حقایقی از قرآن و تشیع - پاسخ به شبهات اهل وهابیت در مورد گفتن این جمله: «امام زمان، عجل الله تعالی فرجه الشریف» نفرین است!
قالب وبلاگ قالب وبلاگ

حقایقی از قرآن و تشیع
 
هر که باشد نظرش در پی ناموس کسا ن پی ناموس وی افتد نظر بوالهوسان


 





                 

اهل وهابیت می گویند:
نویسنده: 
 ابوبكر بن حسین

اهل سنت که تابع قرآن و سنت و گوش به فرمان عقل و خرد هستند به هیچ وجه دعا نمی کنند که هر چه زودتر "مهدی" بیاید؛ ولی علمای شیعه که ذرّه ای از عقل بهره نبرده اند دیوانه وار از خدای متعال عذاب و رنج را می خواهند و می گویند: اَللهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج - نام امام زمان را بدون گفتن عجل الله تعالی فرجه الشریف بر زبان نمی آورند، ولی غافل از آنند که این جمله نفرینی بر خودشان و بر همۀ مسلمانان و مسیحیان و یهودیان و خلاصه بر تمامی انسانهاست. می پرسید چگونه؟
پاسخ تشیع:

شما که دم از ادب در لفظ و گفته های می اورید مثل اینکه برای بیان یک قضیه فقط توهین را یادتان داده اند در صورتی که وجود امام زمان علیه السلام را که از زبان خود صحیح و مسلم بیان شده فراموش کرده اید گویی همه شما  به آلزایمر دچار هستین........

چرا اهل سنت با مشاهده این همه معجزات از حضرت بقیه الله و اهل ولایت و اهل بیت علیهم السلام ایمان نمی آورند و از عقاید خود دست نمی كشند ؟

پاسخ ما: اهل سنت به امام زمان ( ع ) اعتقاد دارند و علاقه هم دارند حتی در بین علمای بزرگ سنی و سنی ها تا به حال تحقیقات زیادی كردیم كسی نیست كه منكر امام زمان ( ع ) باشد .حتی علمای وهابی ٬ شاید متعصب ترین فرق اهل سنت وهابیها هستند كه حتی سنی ها با آنها گرم نیستند . و بالاخره فكر نمی كنم در عالم اسلام از مسلمانها كسی منكر آن حضرت باشد حتی چهار امامی ها و شش امامی ها معتقد به یك فردی هستند كه در آخر الزمان ظهور می كند و دنیا را پر از عدل و داد می نماید و امامی را قائلند . در این رابطه اهل سنت كتابهای زیادی نوشته اند . كتابی كه جمع آوری روایات اهل سنت است به نام " المهدی "است كه به فارسی ترجمه شده و كتاب دیگری به نام "  منتخب الاثر " است كه روایات مهمی از اهل سنت در آنجا جمع آوری شده است . روایات بسیاری از اهل سنت در مورد امام زمان ( ع ) مطرح شده است لذا آنها اعتقاد به امام زمان علیه السلام دارند. و اما اینكه چرا یك عده معجزات را می بینند و به اهل بیت علیهم السلام ایمان نمی آورند؟

اولا" معجزات خیلی مستقیم به ما شیعیان هم كه كنار قبر امام رضا علیه السلام هستیم نرسیده و به آنها هم به طریق اولی نرسیده است .انسان اگر توجه به یك چیزی نداشته باشد ممكن است از كنارش با غفلت عبور كند . بعد هم معجزه از چیزهایی است كه خیلی  ٬ مسائل را اثبات نمی كند . این را بدانید كه اعتقادات را باید از راه علم  و عقل بدست آورد . معجزه فقط آرامش می دهد.ایمان بوجود می آورد.مثلا" یك اعتقادی را كه پیدا كرده وقتی معجزه را می بیند مثل كشتی است كه یك جا پهلو گرفته و در حال تلاطم نیست این معجزه به او آرامش می دهد.

ازفرمایشات حضرت آیت الله استاد سید حسن ابطحی


ج: طبق احادیث صحیح مورد اتفاق فریقین، مهدی موعود زمانی خواهد آمد که: سنت پیامبر ضایع شده باشد ، گناه و ظلم و جور و ستم بیداد کند ،زنها به شکل مردان و مردان به شکل زنها در آیند ، دجال ظهور کند و زمانی که مردم: 
آیین ظلالت همه دستور گرفتند ... قرآن خدا را همه مهجور گرفتند
و هزار فتنه و شر و فسادی که حتی فکرش هم موی را بر تن انسان سیخ می کند! ولی شیعان مشتاقند که هر چه زودتر این دوران فرا رسد! یعنی هر چه زودتر دنیا به فساد و تباهی و ظلالت کشیده شود تا امام زمانشان از راه برسد و او هم فتنه ای باشد مضاف بر دیگر فتنه ها و این امام! گردن مردم را بزند و کوچک و بزرگ، عرب و عجم، همه را به دست جلاد بدهد وتوبه نیز نپذیرد .

پاسخ شیعه:

مثل اینکه شما در کنار انسان ها در اجتماع زندگی نمی کنید.....؟؟؟؟ یکم چشماتون رو باز کنید می بینید امروزه زن ها چگونه آرای شمی کنند،ضعف اعتقاد و ایمان زیاد شده،و گفته های خودتون داره تکرار می شه حالا خوبه نظرات خود سنی ها رو د راین مورد بدونید

امام زمان (علیه السلام) از دیدگاه اهل سنت
اعتقاد به وجود ولی عصر (عج)، ویژة شیعیان نیست. ما با برادران اهل تسنن، كه بیشتر مسلمانان جهان را تشكیل می دهند، در پاره ای از مباحث اعتقادی، مثل اصل امامت و مباحث فرعی اختلاف های داریم؛ اما به تصدیق بسیاری از بزرگان اهل تسنن، یكی از مطالبی كه در آن،‌ بین شیعه و سنی و هیچ طایفه ای از طوایف مسلمانان اختلاف وجود ندارد، اعتقاد به ظهور حضرت مهدی (عج) است.
دو كتاب از اهل تسنن را به خاطر بسپارید كه این مطلب را به روشنی تصدیق كرده اند:
یكی كتاب الصواعق المحرقه، نوشتة ابن حجر هیثمی كه از بزرگان اهل تسنن است. وی در این كتاب، اعتقاد به صاحب الامر (ع) را امری مشترك بین همة مسلمانان دانسته و روایات را در این زمینه، بیش از حدّ تواتر معرفی كرده است.1 یكی دیگر از بزرگان اهل تسنن شبلنجی است كه كتاب نورالأبصار را نوشته. او در این كتاب تصریح می كند كه روایات دربارة مهدی آخرالزمان (ع)، فوق حدّتواتر است.2
ابن ابی الحدید معتزلی، در شرح نهج البلاغه معتقد است كه دربارة ظهور امام مهدی (عج) اختلافی میان مسلمانان وجود ندارد و تمام طوایف آن ها بر این مطلب اتفاق نظر دارند.3
بسیاری از عالمان اهل تسنن، دربارة وجود امام زمان (عج) و علایم ظهور حضرت،‌ كتاب های فراوانی نوشته اند كه یكی از آن ها حافظ گنجی شافعی و دیگری مولانا متقی هندی است. كتاب البیان فی اخبار صاحب الزمان را حافظ گنجی شافعی از حافظان قرآن و بزرگان اهل تسنن نوشته كه و در حدود قرن هفتم هجری می زیسته است.4 از دیگر بزرگان اهل تسنن كه در قرن دهم هجری و در كشور هندوستان می زیسته، مولا متقی هندی، صاحبِ كتابِ البرهان علی علامات مهدی آخر الزمان است.5
آری، بزرگان اهل تسنن همانند شیعیان، به اصل وجود صاحب الزمان (عج) اعتقاد دارند؛6 البته ممكن است آدم های منحرف و كوردلی پیدا شوند كه آفتاد را نیز انكار كنند كه در این جا مورد نظر نیستند. بزرگان اهل تسنن اعتراف دارند كه اخبار دربارة وجود امام مهدی (عج) متواتر، بلكه فوق حد تواتر است.

پی نوشت ها:

1. ر.ك: ابن حجر هیثمی. الصواعق المحرقه فی الردّ علی أهل البدع و الزندقه، فصل 1، باب11، ص 162-167. وی در این كتاب از اعتقاد مسلمانان به ظهور امام مهدی (عج) دفاع و به تواترِ روایات در این باره تصریح كرده است.
2. ر.ك: مؤمن بن حسن بن مؤمن شبلنجی، نورالابصار فی مناقب آل النبی الأطهار، ص 187-189. شبلنجی، ضمن تصریح به تواتر احادیث المهدی، تأكید فراوانی دارد كه امام مهدی (عج) از خاندان رسول و اهل بیت (هم) است
3. وی می نویسد: «... مهدی (عج) كه در آخرالزمان ظهور می كند، بنا بر عقیدة بیشتر محدثان، از فرزندان فاطمه (ع) است. اصحاب ما، معتزله نیز به این حقیقت اعتراف دارند و بزرگان ما نیز در كتابهایشان به آن تصریح كرده اند با این تفاوت كه معتقدند: آن حضرت هنوز خلق نشده است و در آخرالزمان خلق خواهد شد». (ابن ابی الحدید معتزلی، شرح نهج البلاغه، ج1، باب 16، ص 281)
4.ابو عبدالله گنجی شافعی (م658ق) در این كتاب احادیثی را دربارة امام مهدی (عج) بررسی كرده و آن ها را صحیح و حسن دانسته است.
5. علاء الدین علی بن حسام الدین،‌ معروف به متقی الهندی (م 975 ق)، صاحب كتابِ معروف كنزالعمال است. وی در كتاب البرهان علی علامات مهدی آخرالزمان با شیوه ای برهانی و استدلالی از عقیدة مهدویت دفاع كرده است و با استناد به فتاوای بزرگان مذاهبِ اربعه (شافعی، حنفی، مالكی، حنبلی)، منكرانِ اعتقاد به ظهور مهدی (عج) را در صورتی كه به حق بازنگردند، واجب القتل و مهدور الدم دانسته است. (ر. ك: متقی الهندی، البرهان علی علامات مهدی آخرالزمان،‌ص 178-183)
6. ر.ك: سیدثامر هاشم العمیدی، در انتظار ققنوس (كاوشی در قلمرو موعودشناسی و مهدی یاوری)، فصل اول (مهدی در كتاب و سنت) و فصل دوم (تبارشناسی مهدی )، ص 59-198.

شیعیان منتظر چنین موعود موهومی هستند و برای آمدن چنین شخصی دعای فرج می خوانند و بر خودشان و بر نسل بشر نفرین می فرستند و گویا با زبان بی زبانی میگویند: خدایاااااا هر چه زودتر مردم را به منجلاب فساد و فحشا بکشان، خدایاااا مردم را بی ایمان و ملحد و خدانترس بگردان و خدایاااا کاری کن که کلمۀ الله اکبر و شهادتین از زبانها بیافتد تـــــــــــــا مهدی ما بیاید و همۀ این ملحدین و فاسقین و ظالمین را گردن بزند و همه را نابود کند؛ خدایا دنیا را پر از نجاست و پلیدی و آن را به فساد خانه و فاحشه خانه ای تبدیل کن تا مهدی ما بیاید و با رودی از خون این نجاستها را پاک کند!
بله، واقعاً تفسیر صحیح این جمله: «اَللهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج» همین است.

جواب شیعیان به وهابی های افراطی:


دعای فرج



اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْكَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ


خدایا بلاء عظیم گشته و درون آشكار شد و پرده از كارها برداشته شد و امید قطع شد


وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْكَ


و زمین تنگ شد و از ریزش رحمت آسمان جلوگیرى شد و تویى یاور و شكوه بسوى تو است


الْمُشْتَكى وَعَلَیْكَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى


و اعتماد و تكیه ما چه در سختى و چه در آسانى بر تو است خدایا درود فرست بر


مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ


محمد و آل محمد آن زمامدارانى كه پیرویشان را بر ما واجب كردى و بدین سبب مقام


وَعَرَّفْتَنا بِذلِكَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً كَلَمْحِ


و منزلتشان را به ما شناساندى به حق ایشان به ما گشایشى ده فورى و نزدیك مانند


الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِكْفِیانى


چشم بر هم زدن یا نزدیكتر اى محمد اى على اى على اى محمد مرا كفایت كنید


فَاِنَّكُما كافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّكُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ


كه شمایید كفایت كننده ام و مرا یارى كنید كه شمایید یاور من اى سرور ما اى صاحب


الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِكْنى اَدْرِكْنى اَدْرِكْنى السّاعَةَ


الزمان فریاد، فریاد، فریاد، دریاب مرا دریاب مرا دریاب مرا همین ساعت


السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ


همین ساعت هم اكنون زود زود زود اى خدا اى مهربانترین مهربانان به حق


مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ


محمد و آل پاكیزه اش




باکمی دقت در دعای بالا و معانی آن متوجه می شوید دنیا به سمتی در حال پیش هست که ضعف همه جا را گرفته و همه انسان ها به دادرسی از طرف خدای متعال نیاز دارند خواندن دعای فرج به معنای نزول عذاب نیست برعکس برای رفع بدی هاست شما همه چی رو چپکی برداشت می کنید خدا شفایتان دهد انشا الله

پس آیا فهمیدید که دعای فرج نفرین است؟؟؟ هنوز نفهمیدید؟ باشد! پس به این سوالات جواب دهید.

آیا دوست دارید در عصری زندگی کنید که فحشا عرف شده باشد؟
آیا دوست دارید در جامعه ای زندگی کنید که نماز خواندن افسانه شده باشد؟
آیا دوست دارید در محیطی باشید که نام "الله" مساوی باشد با خرافه؟؟
آیا دوست دارید انسانها با سرعت بیشتری از دین روی برگردانند؟
و آیا دوست دارید هم عصر دجال باشید؟
اگر مومن پاک قلبی باشید بدون شک به سوالات بالا جواب منفی خواهید داد، حال این سوال آخر را نیز جواب دهید تا مساله را با هم حل کرده باشیم.
آیا دوست دارید سونامی(فتنه و فحشا و دجال و..) بیاید و کل شهر را خراب کند فقط به خاطر اینکه بعد از آن ، افراد گروه نجات (مهدی) بیایند و بازماندگان را نجات دهند؟ مسلماً خیر
"افراد گروه نجات" آدمهای خوبی هستند ؛ ولی آنان نمی آیند مگر اینکه شخصی در حال غرق یا زیر آوار یا .... باشد و هیچ آدم عاقلی برای اینکه "افراد گروه نجات" را ببینید برای آمدن سیل و زلزله و سونامی دعا نمی کند ... پس تدبر کنید.
مهدی هم انسان پاک و خوبیست (البته مهدی اهل سنت نه امام زمان شیعه) ولی او نمی آید مگر زمانی که دنیا به فاحشه خانه تبدیل شود و نام الله رو به فراموشی بگذارد و هیچ آدم عاقلی برای اینکه "مهدی" را ببیند، دعا نمیکند که دنیا تبدیل به فاحشه خانه شود (کما اینکه دعای فرج مستقیماً همین معنی را می دهد)

در پایان:
پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم دعایی به ما یاد داده است که ما همیشه آن را می خوانیم ، دعا این است:
« إذا تَشَهَّد أَحدُكُمْ فَلیسْتَعِذ بِاللَّه مِنْ أرْبَع، یقول: اللَّهُمَّ إنِّی أعُوذُ بِكَ مِنْ عذَابِ جهَنَّم، وَمِنْ عَذَابِ القَبرِ، وَمِنْ فِتْنةِ المحْیا والمَمات، وَمِنْ شَرِّ فِتْنَةِ المَسِیح الدَّجَّالِ » . (صحیح مسلم.)
=«رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: هرگاه یکی از شما در تشهد بنشیند، باید از چهار چیز به خداوند پناه جسته و بگوید: خدایا! من از عذاب دوزخ و عذاب قبر و از فتنهء زندگی و مرگ و از شر فتنهء دجال مسیح به تو پناه می جویم.»
ما هم دعا می کنیم در عصری که دجال و همینطور مهدی ظهور می کند زنده نباشیم... آمین یا رب العالمین
التماس دعا

پاسخ محکم شیعه:
جمله ی «یملا الارض عدلا کما ملئت جورا» در روایات گوناگونی آمده است. تنها در کتاب شریف بحارالانوار، 31 مورد این تعبیر ،‌با اندکی اختلاف در عبارات، دیده می شود، اما مضمون و سیاق عبارت هیچ یک از روایات، شرط بودن ستم را برای ظهور حکایت نمی کند، بلکه یکی از دو ظرف را بیان می دارد. ظرف اول، صلاح و تقوی و ظرف دوم، جور و فساد. ظرف چیزی است و شرط چیز دیگر. مثال زیر نزدیک کننده ی معنای حدیث است:
به دوست خود می گوییم: روز جمعه بعدازظهربه دیدار تو خواهم آمد. آیا معنای جمله این است که دیدن، به روز جمعه بستگی دارد و اگر روز جمعه نتوانستم، دیدار تو منتفی است یا معنای سخن این است که روز جمعه ظرف دیدار من از توست، نه شرط آن؟
بنابراین، امکان و احتمال می رود که روزی دیگر، دیدار انجام پذیرد و اگرمی خواستیم شرطیت را بیان کنیم، چنین می گفتیم:« شرط آمدن من فرا رسیدن روز جمعه است»
نکته دوم این است که:
میان آنچه وظیفه ی ماست و آن چه به طور قهری و طبیعی پیش می آید تفاوت روشنی هست. وظیفه ی انسان ها از نظر اسلام وقرآن و روایات اهل بیت و عقل. پیش گیری از فساد، تربیت و تکامل در طریق بندگی، رعایت تقوی و طهارت و شناخت خداوند ونبوت و امامت و معاد و عمل بر مقتضای آن اعتقادات است. لذا در بیان وظایف مردم در زمان غیبت و تاکید بر این شناخت ها و عمل بدان ها،‌چه بسیار احادیث وارد شده است.
نتیجه این که پر شدن زمین از ستم و فساد یکی از دو ظرف ظهور حضرت مهدی عجلالله تعالی فرجه است و نه ظرف منحصر به فرد و نیز نه شرط آن و وظیفه ی ما ایجاد ظرف دیگر یعنی صلاح و تقوی است. به بیان دیگر، این روایات بیانگر وضعیت و جریان عمومی جامعه در زمان ظهور است و روایات انتظار فرج، تعیین کننده ی وظایف فرد منتظر در دوران غیبت است که فرد منتظر باید صلاح و اصلاح پیشه کند و هرگز شایسته نیست این دو دسته مطلب به هم آمیخته شود.
در این مورد، مراجعه فرمایید به:
ـ خورشید مغرب: 257 ـ 334 (فصل سیزدهم).
پاسخ 2:
اولا، تنها ظرف حتمی و غیر قابل تغییر ظهور، پر شدن جهان از ستم نیست. بلکه ظهور، ظرف دیگری هم دارد که صلاح گروهی از مردم و آمادگی بشر برای پذیرش حکومت عدل و جهانی امام علیه السلام است. 1
ثانیا .‌دو واقعیت ستم و پر شدن، از امور نسبی اند.
ثالثا، سخن عقل و فطرت و نیز ندای تربیتی تمامی انبیا و اولیا این است: حتی اگر تمام اقطار جهان را فساد و ستم فرا گرفت، هرگز نباید از تلاش در راه اصلاح فرد و جامعه دریغ کرد. تجربه نیز نشانگر ثمرات تلاش های آن بزرگواران در همین موقعیت های حساس است. چه بسیار انسان های پاک و والا را که علی رغم اکثریت فاسد و جریان فراگیر فساد اجتماعی در همین موقعیت ها تربیت کرده و به جامعه تحویل داده اند!
رابعا، مصلحان و مربیان بشریت چنین توصیه کرده اند:
انسان های متقی در راه اثرگذاری در محیط تلاش و کوشش کنندنه این که خودتحت تاثیر محیط و جامعه باشند.
امر به معروف و نهی از منکر رادر اولویت قرار داده هیچ گاه آن ها را ترک نکنند.
هرگز از روح وتاییدات خداوندی ناامید نگردند که این یاس خود از گناهان کبیره محسوب می شود.2
در بیان وظایف چشم به راهان در ضمن احادیث چنین آمده است:
امام باقر علیه السلام درباره ی این آیه که می فرماید:« ای مومنان ! صبر پیشه کنید و یک دیگر را به آن توصیه کنید و ارتباط یابید.»3 فرمودند:« منظور این است که بر انجام واجبات شکیبا باشید، بر دشمنان خود صبر پیشه کنید و با امام چشم به راه خود مرتبط باشید »4
نیز امام صادق علیه السلام فرمود:
« آن کس که دوست دارد از یاران قائم ما باشد باید که چشم به راه باشد، به پارسایی و حسن خلق رفتار کند و...»5
نتیجه این که ظهور و حکومت حضرت مهدی علیه السلام دو ظرف دارد، ظرف انتخابی ما ـ که صلاح و تقوی است ـ و ظرف قهری ستم که نتیجه ی عدم کوشش و تلاش مردم و روند عادی روزگاران است. به حکم عقل و دستورات شرع، انسان های دوران غیبت مامورند که ظرف اول را درباره ی خود و سپس دیگران ایجاد و آماده سازند.
در این زمینه ،‌نگاه کنید به:
ـ منتخب الاثر (عربی): 493 ـ 500.
ـ ترجمه ی مکیال المکارم: علیه السلام: 165 ـ 613.
ـ معرف امام عصر علیه السلام: 219 ـ 312.
ـ مهر محبوب: 88 ـ 114 و 258 ـ 268.
ـ پیوند معنوی.
ـ ترجمه مکیال المکارم 2: 165 ـ 613.
ـ معرفت امام عصر علیه السلام.
ـ گفتارهایی پیرامون امام زمان علیه السلام فصل یازدهم.
ـ نجم ثاقب، باب دهم.






طبقه بندی: اثبات دروغ بودن و هابیت!!!!!!!!!، 
برچسب ها: پاسخ به شبهات اهل وهابیت در مورد گفتن این جمله: «امام زمان، عجل الله تعالی فرجه الشریف» نفرین است!،  
دنبالک ها: پاسخ به شبهات اهل وهابیت در مورد گفتن این جمله: «امام زمان، عجل الله تعالی فرجه الشریف» نفرین است!،  
.: Weblog Themes By Pichak :.


آمار سایت

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً. اللهم احفظ قائدنا الامام الخامنه ای برای سلامتی و ظهور آقا امام زمان علیه السلام صلوات اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم انشا الله............

خدمات وبلاگ نویسان جوان

اخلاق اسلامی موسیقی

; , . , . ->

تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک
قالب وبلاگقالب وبلاگ