تبلیغات
حقایقی از قرآن و تشیع - آیا آیه‌آی در خصوص عصمت امامان علیهم السلام در قرآن آمده است ؟
قالب وبلاگ قالب وبلاگ

حقایقی از قرآن و تشیع
 
هر که باشد نظرش در پی ناموس کسا ن پی ناموس وی افتد نظر بوالهوسان


 
نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 31 فروردین 1391 توسط chachool chachool





              

                             


                           

پاسخ :

در خصوص  عصمت امامان آیات فراوانی وجود دارد ؛ از جمله :

1. إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَكُمْ تَطْهِیرًا . احزاب / 33 .

خدا مى خواهد آلودگى را فقط از شما خاندان  [ پیامبر ] بزداید و شما را پاك و پاكیزه گرداند .

یكی از آیاتی كه در عظمت وبرتری خاندان پیامبر نازل ومحدوده اهل بیت علیهم السلام وخاندان رسول خدا را مشخص میکند همین آیه از قرآن كریم است که اندکی به شرح وتوضیح آن می پردازیم ؛ وچون روش ما در این مجموعه بر خلاصه نویسی است ولذا برای توضیح و تشریح بقیۀ آیات به كتاب‌های مخصوص تدوین مباحث اعتقادی ونیز کتابهای تفسیری مراجعه نمائید.

در این آیه قرائن فراوانی وجود دارد كه عصمت ائمه از آن استفاده می‌شود كه به چند قرینه به صورت خلاصه اشاره می‌كنیم :

اراده تكوینی است ، نه تشریعی

یكی از قراینی كه این آیه را اختصاص به پنج‌تن آل عبا می‌دهد ، نوع اراده‌ای است كه در این آیه مراد است . بدون شك مراد از اراده در این آیه ارادۀ تكوینی است نه ارادۀ تشریعی ؛ زیرا خداوند آیه را با كلمۀ «انما» كه یكی از قوی‌ترین ادات حصر است آغاز نموده است، واذهاب رجس را منحصر به پنج تن آل عبا كرده است . اگر مراد ارادۀ تشریعی باشد ، حصر آن به اهل بیت لغو خواهد بود ؛ چرا كه ارادۀ تشریعی شامل تمامی افراد بشر می شود و اختصاص به اهل بیت ندارد ؛ چنانچه خداوند كریم در آیه وضو می‌فرماید :

مَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیَجْعَلَ عَلَیْكُمْ مِنْ حَرَجٍ وَلَكِنْ یُرِیدُ لِیُطَهِّرَكُمْ وَلِیُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَیْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ . مائده / 6 .

خدا نمى خواهد بر شما تنگ بگیرد ، لیكن مى خواهد شما را پاك ، و نعمتش را بر شما تمام گرداند ، باشد كه سپاس[ او ] بدارید .

واضح است كه مراد از اراده در این آیه تشریعی و در باره همه مؤمنین است و اختصاص به افراد معین وخاصی ندارد ؛ بنابراین ، قطعاً اراده در آیه تطهیر تكوینی است . وقتی اراده تكوینی شد ، عصمت اهل البیت ثابت و  بقیه افراد بشر ؛ از جمله همسران رسول خدا ، بنی هاشم و ... از دایرۀ آن خارج خواهند شد .

آیه تطهیر به صورت مستقل نازل شده است

نكتۀ دیگری كه اهل سنت به آن توجه ندارند ، این است كه آیه :

إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَكُمْ تَطْهِیرًا

به صورت مستقل نازل شده نه به همراه آیات قبل و بعد خودش . این مطلب از حدود هفتاد روایتی كه در این باب است به خوبی استفاده می شود. حتی در بین این هفتاد روایت ، یك روایت هم وجود ندارد كه بگوید این آیه با آیاتی كه مخاطب آنان همسران رسول خدا است ، یكجا نازل شده است و حتی هیچ یک از مفسران هم این ادعا را نكرده‌است . حتی آن‌ها هم كه گفته‌اند آیۀ مورد بحث مخصوص همسران رسول خدا است ؛ همانند عكرمۀ خارجی ، نگفته‌اند كه این آیه در ضمن آیات قبلی نازل شده است .

وهیچ دلیلی هم وجود ندارد كه اثبات كند این آیه به همراه آیات قبل و بعد خود نازل شده است . اهل سنت اگر می‌خواهند ثابت كنند كه زنان رسول خدا شامل «اهل البیت» می‌شود باید ثابت كنند كه این آیه حتماً همراه آیات قبل و بعد و یك دفعه نازل شده است ؛ در حالی كه هیچ دلیلی برای این مطب ندارند .

پس آیۀ مورد بحث از جهت نزول جزو آیات مربوط به همسران رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و متصل به آنان نیست . حال یا به دستور رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم دنبال آن آیات قرار گرفته است ، و یا بعد از رحلت آن حضرت اصحاب در هنگام جمع آوری قرآن در آن‌جا نوشته‌اند که بحث مفصلی را می طلبد.

علاوه بر این نکات، پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم یك همسر و یك خانه نداشتند ؛ بلكه همسران متعدد داشتند كه هر كدام از آن‌ها دارای خانه‌ مستقلی بوده است؛ بنابراین اگر مراد از «اهل البیت» در این آیه زنان پیامبر بود ، باید به جای اهل البیت «اهل البیوت» می‌آمد . چنان‌چه در اول آیه آمده است :

وَ قَرْنَ فِی بُیُوتِكُنَّ .

و همان‌طور كه در آیۀ 53 احزاب آمده است :

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُیُوتَ النَّبِیِّ .

اى كسانى كه ایمان آورده اید ، داخل خانه‌هاى پیامبر مشوید .

بنابراین مراد از آیه هرگز نمی‌تواند زنان پیامبر باشد .

هیچ یك از زنان پیامبر ادعا نكرده‌است

جالب این است كه هیچ یك از زنان رسول خدا ادعا نكرده‌است كه این آیه اختصاص به آن‌ها دارد و یا این كه آن‌ها مشمول این آیه می‌شوند . بیشترین روایات در این باب از قول ام المؤمنین عایشه و ام المؤمنین ام سلمه وارد شده است كه هر دوی آن‌ها با اصرار فراوان این آیه را مختص به اهل كساء می‌دانسته‌اند .

اعتراف برخی از علمای اهل سنت بر اختصاص آیه به پنج تن آل عباء .

بسیاری از علمای اهل سنت كه لجاجت و عناد را كنار گذاشته و با چشمان باز به آیه نگاه كرده‌اند ، اعتراف كرده‌اند كه مراد از این آیه كسانی جزء اهل كساء نیستند و این آیه هرگز شامل زنان رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نمی‌شود .

طحاوی از علمای بزرگ اهل سنت در كتاب تحفة الأخیار بترتیب شرح مشكل الآثار ج 8 ، ص470 -471 در باب «بیان مشكل ما روی عنه (علیه السلام) فی المراد بقول الله: (إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَكُمْ تَطْهیراً) من هم ؟ » می‌نویسد :

عن عامر بن سعد، عن أبیه قال: لما نزلت هذه الآیة دعا رسول الله (صلى الله علیه وآله وسلم) علیا وفاطمة وحسنا وحسینا (علیهم السلام) فقال : اللهم هؤلاء أهلی .

زمانی كه این آیه نازل شد ، پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله وسلم ، علی ، فاطمه‌ ، حسن و حسین علیهم السلام را خواست و فرمود : " خدایا این‌ها خاندان من هستند " .

بعد می‌گوید :

ففی هذا الحدیث أن المرادین بما فی هذه الآیة هم رسول الله (صلى الله علیه وآله وسلم) وعلی وفاطمة وحسن وحسین .

از این حدیث استفاده می‌شود كه مراد از آن‌چه در این آیه نازل شده است ، رسول خدا ، علی ، فاطمه ، حسن و حسین (علیهم السلام) هستند .

و باز این حدیث را نقل می‌كند :

عن أم سلمة قالت: نزلت هذه الآیة فی رسول الله (صلى الله علیه وآله وسلم) وعلی وفاطمة وحسن وحسین: (إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَكُمْ تَطْهیراً .

این آیه در حق ، رسول خدا ، علی ، فاطمه ، حسن و حسین نازل شده است .

و بعد از آن می‌گوید :

ففی هذا الحدیث مثل الذی فی الأول .

دلالت این حدیث نیز همانند حدیث اول است .

و نیز بعد از نقل روایاتی كه از طریق ام المؤمنین ام سلمه نقل شده است می‌نویسد :

فدل ما روینا فی هذه الآثار مما كان من رسول الله (صلى الله علیه وآله وسلم) إلى أم سلمة مما ذكر فیها لم یرد به أنها كانت ممن أرید به ما فی الآیة المتلوة فی هذا الباب، وأن المرادین فیها هم رسول الله (صلى الله علیه وآله وسلم) وعلی وفاطمة وحسن وحسین (علیهم السلام) دون من سواهم .

آنچه که از روایات در مورد اهل بیت وعترت در تفسیر وبیا ن آیه آمده است بدون شک مقصود رسول خدا(ص) وعلی وفاطمه وحسن وحسین هستند نه غیر آنان .

و نیز العلامة أبو بكر الحضرمی فی كتاب رشفة الصادی من بحر فضائل بنی النبی الهادی می‌نویسد :

والذی قال به الجماهیر من العلماء وقطع به أكابر الأئمة وقامت به البراهین وتظافرت به الأدلة أن أهل البیت المرادین فی الآیة هم سیدنا علی وفاطمة وابناهما، وما تخصیصهم بذلك منه (صلى الله علیه وآله وسلم) إلا عن أمر إلهی ووحی سماوی .

رشفة الصادی 13- 14، الباب الأول .

آن‌چه كه جمهور علما بر آنند و بزرگان ائمه بر آن یقین دارند و دلایل و براهین فراوانی در تأیید آن وجود دارد ، مراد از اهل بیت در این آیه ، آقای ما علی ، فاطمه ،  و فرزندان آن‌ها هستند . و اگر پیامبر آن‌ها را به این امر (اهل بیت) اختصاص داده است ، به دستور خداوند و وحی آسمانی بوده است .

و در ادامه می‌گوید :

والأحادیث فی هذا الباب كثیرة وبما أوردته منها یعلم قطعا أن المراد بأهل البیت هم علی وفاطمة وابناهما رضوان الله تعالى علیهم ولا التفات إلى ما ذكره صاحب روح البیان من أن تخصیص الخمسة المذكورین (علیهم السلام) بكونهم من أهل البیت من أقوال الشیعة، لأن ذلك محض تهوّر یقتضی بالعجب، وبما سبق من الأحادیث وما فی كتب أهل السنة السنیة یسفر الصبح لذی عینین .

روایات در این موضوع فراوان است واز آنچه نقل کردم قطعا اینچنین استفاده می شود که:

مقصود از اهل بیت علی وفاطمه ودو فرزندش حسن وحسین هستند، وبه آنچه که نویسنده روح البیان گفته است که اختصاص این آیه به علی وفاطمه ودوفرزندش از ساخته های شیعه است نباید اعتنا کرد، واگر کسی چشمش را باز کند وبه نوشته های کتابهای اهل سنت به درستی ودقت نگاه کند حقیقت بر وی آشکار خواهدشد .

و از همه مهم‌تر این كه علامه شوكانی یكی از فحول اهل سنت در جواب كسانی كه می‌گفتند این آیه در بارۀ زنان پیامبر نازل شده است ، می‌نویسد :

ویجاب عن هذا بأنه ورد بالدلیل الصحیح أنها نزلت فی علی وفاطمة والحسنین .

إرشاد الفحول إلى تحقیق الحق فی علم الأصول ، ص 83 البحث الثامن من المقصد الثالث.

دلیل ومدرک صحیح داریم که این آیه در شان علی وفاطمه وحسنین نازل شده است ،

و سمهودی یكی دیگر از بزرگان اهل سنت می‌نویسد :

وهؤلاء هم أهل الكساء فهم المراد من الآیتین [آیة المباهلة وآیة التطهیر] .

جواهر العقدین ، ص 204 الباب الأول .

اینان ( علی و فاطمه وحسنین ) اهل کسا هستند که از دو آیه مباهله وتطهیر استفاده می شود وخداوند آنان را موردعنایت قرار داده است .

آیات دیگری نیز در قرآن كریم وجود دارد كه برای اثبات عصمت پیامبر اسلام و ائمه معصومین می‌توان به آن استناد  كرد  كه برای اطلاع از نحوۀ  استدلال به این آیات به كتاب‌های تفسیری شیعه ؛ از جمله تفسیر المیزان علامه طباطبائی مراجعه فرمایید .

2 . یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْكُمْ . النساء / 59 .

اى كسانى كه ایمان آورده اید ، خدا را اطاعت كنید و پیامبر و اولیاى امر خود را  اطاعت كنید .

یكی از آیاتی كه عصمت پیامبر اسلام و ائمه علیهم السلام را ثابت می‌كند ، همین آیه است ؛ چرا كه خداوند در این آیه ، اطاعت از رسول گرامی اسلام و « اولی الأمر » را به صورت مطلق واجب كرده است ؛ یعنی هر دستوری كه آن‌ها در هر زمینه‌ای دادند ، باید بدون چون و چرا پذیرفته شود .

اگر « اولی الأمر » معصوم نباشد ممكن است عمداً و یا سهواً دستوری بدهد كه مخالف دستور خداوند و یا رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم باشد كه در این صورت اگر از دستور خدا و رسول او اطاعت شود ، از دستور «اولی الأمر » سر پیچی شده است ، و این مخالف با صریح آیه است ؛ چون  در این آیه ، اطاعت از آن‌ها به صورت مطلق واجب شده است . و اگر از دستور « اولی الأمر » اطاعت شود ، از دستور خداوند سر پیچی شده است .

این تناقض در صورتی حل می‌شود كه « اولی الأمر » معصوم از هر گونه خطا و اشتباه باشد .

حتی فخر رازی ، مفسر معروف اهل سنت نیز از این آیه عصمت « اولی الأمر » را فهمیده است . وذیل همین آیه می‌گوید :

فثبت أن الله تعالى أمر بطاعة أولی الأمر على سبیل الجزم ، وثبت أن كل من أمر الله بطاعته على سبیل الجزم وجب أن یكون معصوما عن الخطأ ، فثبت قطعا أن أولی الأمر المذكور فی هذه الآیة لا بد وأن یكون معصوما .

تفسیر الرازی - الرازی - ج 10 - ص 144 .

بنا بر این ثابت شد که فرمان خدا به اطاعت از اوالی الامر حتمی وقطعی است (چون خداوند با کسی شوخی ندارد) ونیز ثابت شد که هر کس خداوند پیروی واطاعتش را واجب بداند باید معصوم ازخطا واشتباه باشد وقتی این چنین بود اولی الامر در این آیه به ناچاروقطعا باید معصوم باشند .

3 . وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِیمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّی جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِنْ ذُرِّیَّتِی قَالَ لَا یَنَالُ عَهْدِی الظَّالِمِینَ . البقره / 124 .

و چون ابراهیم را پروردگارش با كلماتى بیازمود ، و وى آن همه را به انجام رسانید ، [ خدا به او ] فرمود : «من تو را پیشواى مردم قرار دادم . » [ ابراهیم ] پرسید : « از دودمانم [ چطور ] ؟» فرمود : «پیمان من به بیدادگران نمى رسد » .

این آیه از آیاتی است كه الهی بودن مقام امامت ، برتری مقام امامت بر مقام نبوت و نیز عصمت امام را ثابت می‌كند ؛ چرا كه حضرت ابراهیم علیه السلام با این كه پیامبر بود ، وقتی به مقام امامت رسید و عظمت و بزرگی این مقام را دید ، از خداوند كریم این مقام را برای ذریه و فرزندانش نیز درخواست كرد ؛ اما خداوند در جواب خلیل خود به صورت مطلق فرمود :

 عهد من ظالمان نخواهد رسید

یعنی این مقام مخصوص كسانی است كه در تمام عمرشان لحظه‌ای ظلم نكرده باشند . و همان طور كه می‌دانید ، یكی از ظلم‌ها ، ظلم به نفس است و گناه خود مصداق  اتم ظلم به نفس به شمار می‌آید ؛

خداوند در قرآن می فرماید :

وَمَنْ یَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ . الطلاق / 1 .

هر كس حدود خدا را تجاوز كند‌ ، به نفسش ظلم كرده است .

حد اقل مرتبۀ گناه ، ظلم به نفس خویش است . یعنی اگر كسی در تمام عمرش حتی یك بار گناه بكند ،  مصداق ظالم می‌شود . و عهد الهی كه امامت باشد به ظالم نمی‌رسد ؛ از این رو ، امام باید معصوم باشد .

بسیاری از مفسران و علمای اهل سنت اعتراف كرده‌اند كه مراد از « عهدی » همان مقام امامت است ؛ از جمله فخررازی در تفسیر خود می‌گوید :

(لاَ یَنَالُ عَهْدِی) جواباً لقوله (وَمِن ذُرِّیَّتِی) وقوله (وَمِن ذُرِّیَّتِی) طلب للإمامة التی ذكرها الله تعالى فوجب أن یكون المراد بهذا العهد هو الإمامة لیكون الجواب مطابقاً للسؤال .

تفسیر الرازی ، ج4 ، ص46 .

و بیضاوی ، یكی دیگر از مفسران اهل سنت در تفسیر « لاَ یَنَالُ عَهْدِی الظَّالِمِینَ » می‌گوید :

إجابة إلى ملتمسه وتنبیهه على انه قد یكون من ذریته ظلمه وأنهم لا ینالون الإمامة لأنها أمانة من الله تعالى وعهداً والظالم لا یصلح لها .

تفسیر البیضاوی ، ج1 ، ص397،  ط دار الفكر بیروت .

و ابن كثیر دمشقی سلفی نیز در تفسیر آیه می‌گوید :

لاَ یَنَالُ عَهْدِی الظَّالِمِینَ یقول تعالى منبهاً على شرف إبراهیم خلیله (علیه السلام) وان الله جعله إماما للناس .

تفسیر ابن كثیر ، ج1 ، ص169 .

و طبری در تفسیر جامع البیان در تفسیر « لاَ یَنَالُ عَهْدِی الظَّالِمِینَ » می‌نویسد :

حدثنی محمد بن عمرو قال ثنا أبو عاصم قال ثنا عیسى عن ابن أبی نجیح عن مجاهد قال: لا ینال عهدی الظالمین قال: لا یكون إماماً ظالماً .

جامع البیان ، ج2 ، ص738 ، ط دار الفكر .

و روایات بسیاری كه از طریق اهل سنت با این مضامین : « لا یكون إماما ظالماً » و « لا اجعل إماما ظالماً یقتدى به » وارد شده است .

رك : صحیح البخاری ، ج1 ، ص215 ، كتاب الأحكام و صحیح مسلم ، ج6 ، ص8 ، باب فضیلة الإمام العادل وباب خیار الأئمة وأشرارهم و جامع البیان ، طبری ج1 ص738 و الدر المنثور ، السیوطی ، ج1 ص118.

Source:






طبقه بندی: شیعه و سنی ها.....، 
برچسب ها: آیا آیه‌آی در خصوص عصمت امامان علیهم السلام در قرآن آمده است ؟،  
دنبالک ها: آیا آیه‌آی در خصوص عصمت امامان علیهم السلام در قرآن آمده است ؟،  
.: Weblog Themes By Pichak :.


آمار سایت

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً. اللهم احفظ قائدنا الامام الخامنه ای برای سلامتی و ظهور آقا امام زمان علیه السلام صلوات اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم انشا الله............

خدمات وبلاگ نویسان جوان

اخلاق اسلامی موسیقی

; , . , . ->

تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک
قالب وبلاگقالب وبلاگ