تبلیغات
حقایقی از قرآن و تشیع - آیا آیۀ « قُلْ لِلْمُخَلَّفِینَ مِنَ الْأَعْرَابِ ... » در بارۀ جنگ‌های ابوبكر با اهل رده نازل شده است ؟
قالب وبلاگ قالب وبلاگ

حقایقی از قرآن و تشیع
 
هر که باشد نظرش در پی ناموس کسا ن پی ناموس وی افتد نظر بوالهوسان


 





توضیح سؤال :

آیا آیه « قُلْ لِلْمُخَلَّفِینَ مِنَ الْأَعْرَابِ سَتُدْعَوْنَ » در باره جنگ‌های ابوبكر با اصحابه رده نازل شده است؟

در یكی از سایت‌های اهل سنت دیدم كه برای اثبات خلافت ابوبكر به این آیه استدلال كرده بودند . خواهش مندم جواب آن را برای بنده ارسال فرمایید .

در سوره فتح آیه 16 ضمن آیه دعوت اعراب می فرماید :

قُلْ لِلْمُخَلَّفِینَ مِنَ الْأَعْرَابِ سَتُدْعَوْنَ إِلَى قَوْمٍ أُولِی بَأْسٍ شَدِیدٍ تُقَاتِلُونَهُمْ أَوْ یُسْلِمُونَ فَإِنْ تُطِیعُوا یُؤْتِكُمُ اللَّهُ أَجْرًا حَسَنًا وَإِنْ تَتَوَلَّوْا كَمَا تَوَلَّیْتُمْ مِنْ قَبْلُ یُعَذِّبْكُمْ عَذَابًا أَلِیمًا .

ای رسول ! به اعرابی كه از جنگ تخلف كردند بگو بزودی برای جنگ با قومی شجاع و نیرومند دعوت می شوید كه جنگ و مباره كنید تا وقتی كه تسلیم شوند . در این صورت اگر اطاعت كردید خدا به شما اجر نیكو خواهد داد و اگر نافرمانی كنید چنان كه از این پیش مخالفت كردید خدا شما را به غذابی دردناك معذب خواهد كرد .

بعد از نزول آیه کریمه بجز غزوه تبوک در زمان خود رسول خدا غزوه ای پیش نیامده است و در غزوه تبوک نه جنگی رخ داد و نه کافری مسلمان شد ؛ پس لابد مراد از آن ! جنگ با مرتدین عرب در خلافت صدیق و جنگ با کفار و فارس و روم در خلافت فاروق است و الا جمله « تقاتلونهم او یسلمون » بی محتوا خواهد ماند . لذا اگر خلافت شیخین حق نباشد این وعده الهی ثابت نیست و نسبت خلف وعده به ذات رب العالمین در شأن مسلمان نیست .
پاسخ :

یكی از آیاتی كه اهل سنت برای تصحیح خلافت ابوبكر و عمر به آن استدلال می‌كنند ، آیۀ 16 سوره فتح است . نمونۀ از استدلال آن‌ها را در سؤال بالا مشاهد كردید . انشاء الله ما با استفاده از كتاب‌های تفسیری خود اهل سنت به آن پاسخ خواهیم داد .

1. این سوره طبق تصریحی که بسیاری از مفسرین و از جمله ابن حیان اندلسی دارند ، در سال ششم هجرت و بعد از بازگشت از صلح حدیبیه نازل شده است . وی در این باره می نویسد :

هذه السورة مدنیة ، وعن ابن عباس أنها نزلت بالمدینة ، ولعل بعضا منها نزل ، والصحیح أنها نزلت بطریق منصرفه صلى الله علیه وسلم ) من الحدیبیة ، سنة ست من الهجرة ، فهی تعد فی المدنی .

این سوره مدنی است . ابن عباس گفته است كه در مدینه نازل شده است . شاید بعضی از آن‌ در مدینه نازل شده باشد ؛ ولی قول صحیح این است كه این سوره در بازگشت از صلح حدیبیه در سال ششم هجری نازل شده است؛ بنابر این مدنی به حساب می‌آید .

تفسیر البحر المحیط ، ابن حیان الأندلسی ، ج 8 ، ص 89

بنابر این ، این ادعا که « بعد از نزول آیه کریمه بجز غزوه تبوک در زمان خود رسول خدا غزوه ای پیش نیامده است » سخنی است غیر قابل قبول ؛ زیرا بعد از نزول آیه ، جنگ های زیادی ؛ از جمله جنگ حنین با اهل هوازن و طائف و نیز جنگ موته با کفار روم اتفاق افتاده است که هر کدام از آن ها از شدیدترین و مشکل ترین جنگ های دوران رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بوده است ؛ پس هیچ دلیلی وجود ندارد که ما این آیه را مختص زمان بعد از رحلت رسول خدا بدانیم .

جلال الدین سیوطی از علما و مفسرین بزرگ و بنام اهل سنت ، در این باره می نویسد :

قل للمخلفین من الاعراب ستدعون إلى قوم أولى باس شدید قال فدعوا یوم حنین إلى هوازن وثقیف فمنهم من أحسن الإجابة ورغب فی الجهاد .

به اعرابی كه از جنگ تخلف كرده‌اند ،‌ بگویید كه به زودی به جنگ سختی دعوت خواهید شد . پس در روز حنین دعوت شدند كه برخی از آن‌ها دعوت  خداوند را اجابت و به سوی جهاد رغبت نشان دادند .

الدر المنثور ، جلال الدین السیوطی ، ج 6 ، ص 72

واین روایت را در تأیید نظر خودش نقل می کند :

أخرج سعید ابن منصور وابن جریر وابن المنذر والبیهقی عن عكرمة وسعید بن جبیر رضی الله عنه فی قوله ستدعون إلى قوم أولى باس شدید قال هوازن یوم حنین .

سعید ابن منصور وابن جریر و ابن منذر و بیهقی از عكرمه و سعید بن جبیر نقل كرده‌اند كه آیۀ « ستدعون الی قوم أولی بأس شدید » در بارۀ جنگ با هوازن در  روز جنگ حنین نازل شده است .

الدر المنثور ، جلال الدین السیوطی ، ج 6 ، ص 73 .

2. علمای اهل سنت از این استدلال پاسخ داده اند . فخر رازی ، بزرگترین مفسر اهل سنت در این باره بحث مفصلی را انجام داده و می نویسد :

وفی قوله * ( ستدعون إلى قوم أولی بأس شدید ) * وجوه ... ثالثها : هوازن وثقیف غزاهم النبی صلى الله علیه وسلم ، وأقوى الوجوه هو أن الدعاء كان من النبی صلى الله علیه وسلم وإن كان الأظهر غیره ...

در بارۀ آیۀ « ستدعون ... » چند قول وجود دارد ... قول سوم این است كه  در بارۀ دو قبیله  هوازن و سقیف نازل شده است كه پیامبر با آن‌ها جنگید . قوی‌ترین قول همین است ؛ زیرا آن كه مردم را به جنگ دعوت می‌كرده ‌، خود پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله بوده است ؛ اگر  چه اظهر قول دیگر است .

تفسیر الرازی ، الرازی ، ج 28 ، ص 92 .

و الغرناطی الكلبی می نویسد :

( ستدعون إلى قوم أولی بأس شدید ) * اختلف فی هؤلاء القوم على أربعة أقوال الأول أنهم هوازن ومن حارب النبی صلى الله علیه وسلم فی غزوة خیبر والثانی أنهم الروم إذ دعا رسول الله صلى الله علیه وسلم إلى قتالهم فی غزوة تبوك والثالث أنهم أهل الردة من بنی حنیفة وغیرهم الذین قاتلهم أبو بكر الصدیق والرابع أنهم االفرس ویتقوى الأول والثانی بأن ذلك ظهر فی حیاة رسول الله صلى الله علیه وسلم .

در بارۀ آیۀ « ستدعون ... » چهار قول وجود دارد : 1 . در بارۀ هوازن و كسانی كه در خیبر با رسول خدا صلی الله علیه و آله جنگیدند نازل شده است . 2.  در بارۀ رومیها نازل شده است كه پیامبر مردم را به جنگ با آن‌ها دعوت كرد . 3 . در بارۀ اهل رده از بنی حنیفه و دیگران كه  ابوبكر با آن‌ها جنگید ؛ 4 . اهل فارس مراد باشد .

قول اول و دوم قوی‌تر است ؛ چرا كه این دعوت در زمان خود رسول خدا بوده است .

التسهیل لعلوم التنزیل ، الغرناطی الكلبی ، ج 4 ، ص 53 .

در نتیجه این آیه هیچ ربطی به خلافت ابوبكر و یا عمر ندارد .
Source:



طبقه بندی: شیعه و سنی ها.....، 
برچسب ها: آیا آیۀ « قُلْ لِلْمُخَلَّفِینَ مِنَ الْأَعْرَابِ ... » در بارۀ جنگ‌های ابوبكر با اهل رده نازل شده است ؟،  
دنبالک ها: آیا آیۀ « قُلْ لِلْمُخَلَّفِینَ مِنَ الْأَعْرَابِ ... » در بارۀ جنگ‌های ابوبكر با اهل رده نازل شده است ؟،  
.: Weblog Themes By Pichak :.


آمار سایت

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً. اللهم احفظ قائدنا الامام الخامنه ای برای سلامتی و ظهور آقا امام زمان علیه السلام صلوات اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم انشا الله............

خدمات وبلاگ نویسان جوان

اخلاق اسلامی موسیقی

; , . , . ->

تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک
قالب وبلاگقالب وبلاگ