تبلیغات
حقایقی از قرآن و تشیع - آیا روایت «من سبّ علیا فقد سبنی» با سند معتبر در منابع اهل سنت نقل شده است؟
قالب وبلاگ قالب وبلاگ

حقایقی از قرآن و تشیع
 
هر که باشد نظرش در پی ناموس کسا ن پی ناموس وی افتد نظر بوالهوسان


 





                                  

پاسخ:

دشمنى با امیرمؤمنان علیه السلام و سب آن حضرت توسط صحابه، از چیزهایى است كه هیچ شك وتردیدى در آن وجود ندارد.

حتى ابن تیمیه حرانى نیز به این مطلب اعتراف كرده است:

الرابع أن الله قد اخبر انه سیجعل للذین آمنوا وعملوا الصالحات ودا وهذا وعد منه صادق ومعلوم أن الله قد جعل للصحابة مودة فی قلب كل مسلم لا سیما الخلفاء رضی الله عنهم لَا سِیَّمَا أَبُو بَكْرٍ وَعُمَرُ؛ فَإِنَّ عَامَّةَ الصَّحَابَةِ وَالتَّابِعِینَ كَانُوا یَوَدُّونَهُمَا، وَكَانُوا خَیْرَ الْقُرُونِ. وَلَمْ یَكُنْ كَذَلِكَ عَلِیٌّ، فَإِنَّ كَثِیرًا مِنَ الصَّحَابَةِ وَالتَّابِعِینَ كَانُوا یُبْغِضُونَهُ وَیَسُبُّونَهُ وَیُقَاتِلُونَهُ.

چهارم: خداوند خبر داده است: «مسلّماً كسانى كه ایمان آورده و كارهاى شایسته انجام داده‏اند، خداوند رحمان محبّتى براى آنان در دلها قرار مى‏دهد!» و روشن است كه خداوند محبت صحابه را در دل هر مسلمانى قرار داده است؛ به ویژه خلفا و به ویژه ابوبكر و عمر؛ چرا كه تمام صحابه و تابعین این دو نفر را دوست داشتند و (آن زمان) بهترین قرن‌ها بود. اما در باره على این چنین نبود؛ زیرا بسیارى از صحابه و تابعین بغض على را در دل داشتند، او را سب مى‌كردند و با او مى‌جنگیدند.

ابن تیمیه الحرانی الحنبلی، ابوالعباس أحمد عبد الحلیم (متوفاى 728 هـ)، منهاج السنة النبویة، ج7، ص 137ـ138، تحقیق: د. محمد رشاد سالم، ناشر: مؤسسة قرطبة، الطبعة: الأولى، 1406هـ.

از كلام ابن تیمیه دو مطلب استفاده مى‌شود:

1. امیرمؤمنان علیه السلام مؤمن نبود و عمل صالح انجام نداده بود؛ به همین خاطر خداوند محبت او را دل‌هاى صحابه و تابعین قرار ندارد؛ با این كه در قرآن وعده داده محبت مؤمنان را در دل همگان قرار دهد؛

2. بسیارى از صحابه و تابعین، بغض على بن أبى طالب علیه السلام را در دل داشتند، به آن حضرت فحش مى‌دادند و با او مى‌جنگیدند.

نكته اول مورد بحث ما نیست و باید در جاى دیگر مورد بحث قرار گیرد. آن چه براى ما مهم است، اعتراف ابن تیمیه به این مطلب است كه بسیارى از صحابه به على بن أبى طالب فحش مى‌دادند و او را سب مى‌كردند.

و باز در جاى دیگر در مقام قیاس بین مخالفان امیرمؤمنان علیه السلام و مخالفان عثمان مى‌گوید:

فَالْمُنَزِّهُونَ لِعُثْمَانَ الْقَادِحُونَ فِی عَلِیٍّ أَعْظَمُ وَأَدْیَنُ وَأَفْضَلُ مِنَ الْمُنَزِّهِینَ لِعَلِیٍّ الْقَادِحِینَ فِی عُثْمَانَ، كَالزَّیْدِیَّةِ مَثَلًا.

فَمَعْلُومٌ أَنَّ الَّذِینَ قَاتَلُوهُ وَلَعَنُوهُ وَذَمُّوهُ مِنَ الصَّحَابَةِ وَالتَّابِعِینَ وَغَیْرِهِمْ هُمْ أَعْلَمُ وَأَدْیَنُ مِنَ الَّذِینَ یَتَوَلَّوْنَهُ وَیَلْعَنُونَ عُثْمَانَ.

كسانى كه را بى‌گناه مى‌دانستند و به على اشكال مى‌گرفتند، بزرگتر و متدین‌تر از كسانى بودند كه على را بى‌گناه مى‌دانستند و به عثمان اشكال مى‌گرفتند؛ همانند زیدیه.

پس روشن است، كسانى از صحابه و تابعین و دیگرانى كه با على جنگیدند، او را لعن كردند، از او بدگویى كردند، آن‌ها عالم‌تر و متدین‌تر از كسانى بودند كه على را دوست داشتند و عثمان را لعن مى‌كردند.

منهاج السنة النبویة  ج 5، ص10

از این سخن ابن تیمیه استفاده مى‌شود كه كسانى از اصحاب بودند كه با على علیه السلام جنگیدند و آن حضرت را لعن مى‌كردند.

و باز ابن تیمیه در جاى دیگر در رد این روایت كه «ما منافقان را با بغض على بن أبى‌طالب علیه السلام مى‌شناختیم» مى‌گوید:

الثالث أن یقال لو ثبت انه قاله فمجرد قول أبی سعید قول واحد من الصحابة و قول الصاحب إذا خالفه صاحب آخر لیس بحجة باتفاق أهل العلم وقد علم قدح كثیر من الصحابة فی علی.

سوم: حتى اگر پذیرفته شود كه این روایت ثابت است، اما مجرد سخن ابو سعید خدرى كه یكى از اصحاب است اگر صحابه دیگرى با او مخالفت كرده باشد، به اتفاق اهل علم حجت نیست، و روشن است كه بسیارى از صحابه به على بدگویى كرده‌اند.

منهاج السنة النبویة  ج 7، ص146

حال كه ثابت شد، تعداد زیادى از اصحاب به امیرمؤمنان علیه السلام فحش داده است، به سراغ روایاتى مى‌رویم كه در كتاب‌هاى اهل سنت در باره حكم سب امیرمؤمنان علیه السلام نقل شده است.

روایت «من سب علیا فقد سبنی» با چندین سند نقل شده است كه لا اقل دو سند‌ آن صحیح است و اشكالى در آن نیست.

روایت اول: عبد الله الجدلی از ام سلمة:

احمد بن حنبل و دیگر بزرگان اهل سنت نقل كرده‌اند:

26791 حدثنا عبد اللَّهِ حدثنی أَبِى ثنا یحیى بن أَبِى بُكَیْرٍ قال ثنا إِسْرَائِیلُ عن أَبِى إِسْحَاقَ عن عبد اللَّهِ الجدلی قال دَخَلْتُ على أُمِّ سَلَمَةَ فقالت لی أَیُسَبُّ رسول اللَّهِ (ص) فِیكُمْ قلت مَعَاذَ اللَّهِ أو سُبْحَانَ اللَّهِ أو كَلِمَةً نَحْوَهَا قالت سمعت رَسُولَ اللَّهِ (ص) یقول من سَبَّ عَلِیاًّ فَقَدْ سبنی.

عبد الله جدلى مى گوید: بر ام سلمه وارد شدم، به من فرمود: آیا كسى در  میان شما هست كه پیامبر خدا صلى الله علیه وآله را سبّ كند ؟ گفتم: پناه بر خدا... فرمود: از رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم شنیدم كه فرمود: هر كس على (علیه السلام) را سب  كند، به درستى كه مرا سبّ كرده است.

الشیبانی،  ابوعبد الله أحمد بن حنبل (متوفاى241هـ)، مسند أحمد بن حنبل، ج 6، ص323، ح26791، ناشر: مؤسسة قرطبة – مصر؛

همو: فضائل الصحابة، ج 2، ص594، ح1011، تحقیق د. وصی الله محمد عباس، ناشر: مؤسسة الرسالة - بیروت، الطبعة: الأولى، 1403هـ – 1983م؛

النسائی، ابوعبد الرحمن أحمد بن شعیب بن علی (متوفاى303 هـ)، خصائص امیرمؤمنان علی بن أبی طالب، ج 1، ص111، ح91، تحقیق: أحمد میرین البلوشی، ناشر: مكتبة المعلا - الكویت الطبعة: الأولى، 1406 هـ؛

الحمیری، علی بن محمد (متوفاى323هـ)، جزء الحمیری، ج2، ص80 ـ 81، تحقیق: عبد العزیز سلیمان إبراهیم البعیمی، ناشر: مكتبة الرشد ـ الریاض، الطبعة: الأولى

حاكم نیشابورى بعد از حدیث مى‌گوید:

هذا حدیث صحیح الإسناد ولم یخرجاه

سند این حدیث صحیح است؛ ولى بخارى و مسلم آن را نیاورده‌اند.

الحاكم النیسابوری،  ابو عبدالله محمد بن عبدالله (متوفاى 405 هـ)، المستدرك علی الصحیحین، ج 3، ص130، ح 4615، تحقیق: مصطفی عبد القادر عطا، ناشر: دار الكتب العلمیة - بیروت الطبعة: الأولى، 1411هـ - 1990م.

و هیثمى نیز مى‌گوید:

رواه أحمد ورجاله رجال الصحیح غیر أبى عبد الله الجدلی وهو ثقة.

احمد آن را نقل كرده و راویان آن، راویان صحیح بخارى هستند، غیر از أبى عبد الله الجدلى كه او مورد اعتماد است.

الهیثمی، ابوالحسن نور الدین علی بن أبی بكر (متوفاى 807 هـ)، مجمع الزوائد ومنبع الفوائد، ج 9، ص130، ناشر: دار الریان للتراث/‏ دار الكتاب العربی - القاهرة، بیروت – 1407هـ.

ابویعلى موصلى و برخى از بزرگان اهل سنت،‌ همین روایت را با سند صحیح و عبارت دیگرى نقل كرده‌اند:

حَدَّثَنَا أَبُو خَیْثَمَةَ، حَدَّثَنَا عُبَیْدُ اللَّهِ بْنُ مُوسَى، حَدَّثَنَا عِیسَى بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ الْبَجَلِیُّ، عَنِ السُّدِّیِّ، عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ الْجَدَلِیِّ، قَالَ: قَالَتْ أُمُّ سَلَمَةَ: أَیُسَبُّ رَسُولُ اللَّهِ (ص) عَلَى الْمَنَابِرِ؟ قُلْتُ: وَأَنَّى ذَلِكَ؟ قَالَتْ: " أَلَیْسَ یُسَبُّ عَلِیٌّ وَمَنْ یُحِبُّهُ؟ فَأَشْهَدُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ (ص) كَانَ یُحِبُّهُ "

ابوعبد الله جدلى گوید: ام سلمه گفت" آیا كسى رسول خدا را بر فراز منابر سب مى‌كند؟ گفتم: چگونه چنین چیزى ممكن است؟ گفت: مگر نه این كه آن‌ها على و دوست‌دارانش را سب مى‌كنند، شهادت مى‌دهم كه رسول خدا صلى الله علیه وآله على را دوست داشت.

أبو یعلی الموصلی التمیمی، أحمد بن علی بن المثنی (متوفاى307 هـ)، مسند أبی یعلی، ج 12، ص444، ح7013، تحقیق: حسین سلیم أسد، ناشر: دار المأمون للتراث - دمشق، الطبعة: الأولى، 1404 هـ – 1984م.

الطبرانی،  ابوالقاسم سلیمان بن أحمد بن أیوب (متوفاى360هـ)، الروض الدانی (المعجم الصغیر)،  ج 2، ص83، تحقیق: محمد شكور محمود الحاج أمریر، ناشر: المكتب الإسلامی/ دار عمار - بیروت/ عمان، الطبعة: الأولى، 1405هـ ـ 1985م

الطبرانی،  ابوالقاسم سلیمان بن أحمد بن أیوب (متوفاى360هـ)، المعجم الكبیر، ج 23، ص322، تحقیق: حمدی بن عبدالمجید السلفی، ناشر: مكتبة الزهراء - الموصل، الطبعة: الثانیة، 1404هـ – 1983م.

الطبرانی،  ابوالقاسم سلیمان بن أحمد بن أیوب (متوفاى360هـ)، المعجم الأوسط، ج 6، ص74، تحقیق: طارق بن عوض الله بن محمد،‏عبد المحسن بن إبراهیم الحسینی، ناشر: دار الحرمین - القاهرة – 1415هـ.

البغدادی، ابوبكر أحمد بن علی  بن ثابت الخطیب (متوفاى463هـ)، تاریخ بغداد، ج 7، ص401، ناشر: دار الكتب العلمیة – بیروت.

ابن عساكر الدمشقی الشافعی، أبی القاسم علی بن الحسن إبن هبة الله بن عبد الله (متوفاى571هـ)، تاریخ مدینة دمشق وذكر فضلها وتسمیة من حلها من الأماثل، ج 42، ص266، تحقیق: محب الدین أبی سعید عمر بن غرامة العمری، ناشر: دار الفكر - بیروت - 1995.

ابن كثیر الدمشقی،  ابوالفداء إسماعیل بن عمر القرشی (متوفاى774هـ)، البدایة والنهایة، ج 7، ص355، ناشر: مكتبة المعارف – بیروت.

هیثمى در تصحیح این روایت مى‌گوید:

رواه الطبرانی فی الثلاثة وأبو یعلى ورجال الطبرانی رجال الصحیح غیر أبی عبدالله وهو ثقة وروى الطبرانی بعده بإسناد رجاله ثقات إلى أم سلمة عن النبی صلى الله علیه وسلم قال مثله.

طبرانى این روایت را در هر سه كتابش نقل كرده‌، تمام راویان طبرانى راویان صحیح بخارى هستند؛ غیر از ابو عبد الله كه او نیز ثقه است. همچنین طبرانى بعدى را با سندى كه تمام راویان آن ثقه هستند از ام سلمه نقل كرده‌اند.

الهیثمی، ابوالحسن نور الدین علی بن أبی بكر (متوفاى 807 هـ)، مجمع الزوائد ومنبع الفوائد، ج 9، ص130، ناشر: دار الریان للتراث/‏ دار الكتاب العربی - القاهرة، بیروت – 1407هـ.

حاكم نیشابورى همین روایت را به صورت مفصل‌تر نیز نقل كرده است:

حَدَّثَنَا أَبُو جَعْفَرٍ أَحْمَدُ بْنُ عُبَیْدٍ الْحَافِظُ بِهَمْدَانَ، ثنا أَحْمَدُ بْنُ مُوسَى بْنِ إِسْحَاقَ التَّیْمِیُّ، ثنا جَنْدَلُ بْنُ وَالْقٍ، ثنا بُكَیْرُ بْنُ عُثْمَانَ الْبَجَلِیُّ، قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا إِسْحَاقَ التَّمِیمِیَّ، یَقُولُ: سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ الْجَدَلِیَّ، یَقُولُ: حَجَجْتُ وَأَنَا غُلامٌ، فَمَرَرْتُ بِالْمَدِینَةِ وَإِذَا النَّاسُ عُنُقٌ وَاحِدٌ، فَاتَّبَعْتُهُمْ، فَدَخَلُوا عَلَى أُمِّ سَلَمَةَ زَوْجِ النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ، فَسَمِعْتُهَا تَقُولُ: یَا شَبِیبَ بْنَ رِبْعِیٍّ، فَأَجَابَهَا رَجُلٌ جِلْفٌ جَافٍ: لَبَّیْكِ یَا أُمَّتَاهُ، قَالَتْ: یُسَبُّ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ فِی نَادِیكُمْ؟ قَالَ: وَأَنَّى ذَلِكَ؟ قَالَتْ: فَعَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ، قَالَ: إِنَّا لَنَقُولُ أَشْیَاءَ نُرِیدُ عَرَضَ الدُّنْیَا، قَالَتْ: فَإِنِّی سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ یَقُولُ: " مَنْ سَبَّ عَلِیًّا فَقَدْ سَبَّنِی، وَمَنْ سَبَّنِی فَقَدْ سَبَّ اللَّهَ تَعَالَى "

ابوعبد الله جدلى گفت: خردسال بودم كه عازم حج بیت الله گردیدم. در مدینه به گروهى از مردم برخورد كردم و همراه آنان حركت كردم تا اینكه به خانه امّ سلمه، همسر پیغمبر اكرم صلّى اللّه علیه و آله وارد شدیم. پس از آنكه حضّار نشستند، از امّ سلمه شنیدم كه صدا زد:

اى شیب بن ربعى! مردى كه آثار خشكى و خشمگینى از وى ظاهر بود، پاسخ داد:

چه مى‏فرمائى، اى مادر! فرمود: آیا معمول شماست كه هرگاه مجلسى منعقد مى‏سازید، رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله را سب مى‏كنید و به آن حضرت ناسزا مى‏گوئید؟! وى پاسخ داد: هرگز چنان نیست!

ام سلمه گفت: آیا در مجالستان، از على علیه السّلام نكوهش مى‏كنید؟ در پاسخ گفت: در پاره‏اى از امور دنیوى از وى بدگوئى مى‏نمائیم. ام سلمه گفت: این سؤال بدان جهت بود كه از رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله شنیدم، مى‏فرمود: كسى كه به على علیه السّلام ناسزا بگوید، به من ناسزا گفته است. و كسى كه مرا سب كند، خدا را سب كرده است.

الحاكم النیسابوری،  ابو عبدالله محمد بن عبدالله (متوفاى 405 هـ)، المستدرك علی الصحیحین، ج 3، ص130، ح4616، تحقیق: مصطفی عبد القادر عطا، ناشر: دار الكتب العلمیة - بیروت الطبعة: الأولى، 1411هـ - 1990م.

روایت دوم: قیس بن حازم از ام سلمة

(44318)- [42: 267] أَخْبَرَنَا أَبُو مُحَمَّدِ بْنُ طَاوُسٍ، أنا أَبُو الْفَتْحِ عَبْدُ الرَّزَّاقِ بْنُ عَبْدِ الْكَرِیمِ بْنِ عَبْدِ الْوَاحِدِ، أنا أَبُو عَبْدِ اللَّهِ مُحَمَّدُ بْنُ إِبْرَاهِیمَ بْنِ جَعْفَرٍ الْجُرْجَانِیُّ، نا مُحَمَّدُ بْنُ یَعْقُوبَ بْنِ یُوسُفَ الأَصَمُّ، نا مُحَمَّدُ بْنُ الْحُسَیْنِ بْنِ أَبِی الْحُنَیْنِ، نا إِسْمَاعِیلُ بْنُ أَبَانٍ الْوَرَّاقُ، حَدَّثَنِی عَمْرٌو، عَنْ إِسْمَاعِیلَ السُّدِّیِّ، قَالَ: وَقَالَ قَیْسُ بْنُ أَبِی حَازِمٍ: سَمِعْتُ أُمَّ سَلَمَةَ زَوْجَ النَّبِیِّ (ص) تَقُولُ: " مَنْ سَبَّ عَلِیًّا وَأَحِبَّاءَهُ فَقَدْ سَبَّ رَسُولَ اللَّهِ (ص) وَأَشْهَدُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ (ص) كَانَ یُحِبُّهُ ".

قیس بن حازم گفت: از ام سلمه شنیدم كه مى‌گفت: هركس على و دوست‌دارانش را سب كند، به درستى كه رسول خدا صلى الله علیه وآله را سب كرده است، و من شهادت مى‌دهم كه رسول خدا او را دوست داشت.

ابن عساكر الدمشقی الشافعی، أبی القاسم علی بن الحسن إبن هبة الله بن عبد الله (متوفاى571هـ)، تاریخ مدینة دمشق وذكر فضلها وتسمیة من حلها من الأماثل، ج 42، ص267، تحقیق: محب الدین أبی سعید عمر بن غرامة العمری، ناشر: دار الفكر - بیروت - 1995.

در سند این روایت عمر بن شمرو وجود دارد كه برخى از علماى اهل سنت او را تضعیف كرده‌اند؛ هر چند كه سند روایت صحیح نیست؛ اما مى‌تواند براى روایات قبلى مؤید باشد.

 

روایت سوم: عبد الله بن عباس

شجرى جرجانى در كتاب الأمالى، محب الدین طبرى در ذخائر العقبى و أبوسعد آبى در نثر الدر،‌ همین مطلب را از عبد الله بن عباس نقل كرده‌اند:

(483)- [664 ] أَخْبَرَنَا أَبُو أَحْمَدَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْمُؤَدِّبُ الْمَعْرُوفُ بِالْمَكْفُوفِ، بِقِرَاءَتِی عَلَیْهِ، قَالَ: أَبُو مُحَمَّدٍ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ جَعْفَرِ بْنِ حَیَّانَ، قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو سَعِیدٍ الثَّقَفِیُّ، جُنْدَارُ بْنُ وَاثِقٍ، عَنْ حَمَّادٍ، عَنْ عَلِیِّ بْنِ زَیْدٍ، عَنْ سَعِیدِ بْنِ جُبَیْرٍ، قَالَ: بَلَغَ ابْنَ عَبَّاسٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ، أَنَّ قَوْمًا یَقَعُونَ فِی عَلِیٍّ عَلَیْهِ السَّلَامُ، فَقَالَ لِابْنِهِ عَلِیِّ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ: خُذْ بِیَدِی فَاذْهَبْ بِی إِلَیْهِمْ، فَأَخَذَ بِیَدِهِ حَتَّى انْتَهَى إِلَیْهِمْ فَقَالَ: أَیُّكُمُ السَّابُّ اللَّهَ؟ قَالُوا: سُبْحَانَ اللَّهِ مَنْ سَبَّ اللَّهَ فَقَدْ أَشْرَكَ، فَقَالَ: أَیُّكُمُ السَّابُّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ؟ قَالُوا: مَنْ سَبَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ فَقَدْ كَفَرَ، فَقَالَ: أَیُّكُمُ السَّابُّ لِعَلِیٍّ؟ قَالُوا: قَدْ كَانَ ذَلِكَ، قَالَ فَأَشْهَدُ لَسَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ، یَقُولُ: " مَنْ سَبَّ عَلِیًّا فَقَدْ سَبَّنِی، وَمَنْ سَبَّنِی فَقَدْ سَبَّ اللَّهَ، وَمَنْ سَبَّ اللَّهَ كَبَّهُ اللَّهُ عَلَى وَجْهِهِ فِی النَّارِ ".

از سعید بن جبیر نقل شده است: به ابن عباس خبر دادند كه گروهى به على علیه السلام جسارت مى‌كنند. ابن عباس به پسرش گفت: دستم را بگیر و مرا پیش آن‌ها ببر. وقتى پیش آن‌ها رفتند،‌ ابن عباس گفت: كدام یك از شما به خداوند فحش داده است؟ گفتند: سبحان الله ! هر كس به خداوند فحش بدهد، مشرك شده است. پس گفت: كدام یك از شما به رسول خدا صلى الله علیه وآله فحش داده است؟ گفت: هر كس به رسول خدا فحش بدهد، كافر شده است. پس گفت: كدامیك از شما به على فحش داده‌اید؟ گفتند: بلى، ما این كار را كرده‌ایم. ابن عباس گفت: شهادت مى‌دهم كه به راستى از رسول خدا شنیدم كه مى‌فرمود: هر كس به على فحش بدهد، به من فحش داده است، هر كس به من فحش بدهد، به خداوند فحش داده است و خداوند او را با صورت به آتش جهنم خواهد انداخت.

الشجری الجرجانی، المرشد بالله یحیی بن الحسین بن إسماعیل الحسنی (متوفاى499 هـ)، كتاب الأمالی وهی المعروفة بالأمالی الخمیسیة، ج 1، ص178، تحقیق: محمد حسن اسماعیل، ناشر: دار الكتب العلمیة - بیروت / لبنان، الطبعة: الأولى، 1422 هـ - 2001م.

الطبری، ابوجعفر محب الدین أحمد بن عبد الله بن محمد (متوفاى694هـ)، ذخائر العقبى فی مناقب ذوی القربى، ج 1، ص66، ناشر: دار الكتب المصریة – مصر.

الآبی، ابوسعد منصور بن الحسین (متوفاى421هـ)، نثر الدر فی المحاضرات، ج 1، ص286، تحقیق: خالد عبد الغنی محفوط، ناشر: دار الكتب العلمیة - بیروت /لبنان، الطبعة: الأولى، 1424هـ - 2004م.

روایت چهارم: عبد الرحمن بن أخی زید بن أرقم:

ابن عساكر دمشقى شافعى، دو روایت دیگر با همین مضمون از عبد الرحمن، پسر برادر زید بن أرقم از ام سلمه نقل كرده است:

كَتَبَ إِلَیَّ أَبُو سَعْدٍ مُحَمَّدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ مُحَمَّدٍ، وَأَبُو عَلِیٍّ الْحَسَنُ بْنُ أَحْمَدَ، وَأَبُو الْقَاسِمِ غَانِمُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عُبَیْدِ اللَّهِ، ثُمَّ أَخْبَرَنَا أَبُو الْمَعَالِیِّ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ الْحُلْوَانِیُّ، أنا أَبُو عَلِیٍّ، قَالُوا: أنا أَبُو نُعَیْمٍ الْحَافِظُ، نا سُلَیْمَانُ بْنُ أَحْمَدَ، نا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَجَّاجِ بْنِ رَشْدِینٍ، نا یُوسُفُ بْنُ عَدِیٍّ الْكُوفِیُّ، نا عَمْرُو ابْنُ أَبِی الْمِقْدَامِ، عَنْ یَزِیدَ بْنِ أَبِی زِیَادٍ، عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ ابْنِ أَخِی زَیْدِ بْنِ أَرْقَمَ، قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أُمِّ سَلَمَةَ أُمِّ الْمُؤْمِنِینَ، فَقَالَتْ: " مِنْ أَیْنَ أَنْتُمْ؟ " فَقُلْتُ: مِنْ أَهْلِ الْكُوفَةِ، فَقَالَتْ: " أَنْتُمُ الَّذِینَ تَشْتُمُونَ النَّبِیَّ (ص) فَقُلْتُ: مَا عَلِمْنَا أَحَدًا یَشْتُمُ النَّبِیَّ (ص) قَالَتْ: " بَلَى أَلَیْسَ یَلْعَنُونَ عَلِیًّا، وَیَلْعَنُونَ مَنْ یُحِبُّهُ؟ وَكَانَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) یُحِبُّهُ.

عبد الرحمن، پسر برادر زید بن أرقم گفت: بر ام سلمه وارد شدم؛ پس گفت: از كجا هستید؟ گفتم: از اهل كوفه هستم. پس گفت: شما به رسول خدا صلى الله علیه وآله فحش مى‌دهید؟ پس گفتم: كسى را نمى‌شناسم كه به پیامبر فحش بدهد. گفت: بلى، ولى آیا على و دوست‌داران او را لعن نمى‌كنید؟ در حالى كه رسول خدا صلى الله علیه وآله دوست دار او بود.

ابن عساكر الدمشقی الشافعی، أبی القاسم علی بن الحسن إبن هبة الله بن عبد الله (متوفاى571هـ)، تاریخ مدینة دمشق وذكر فضلها وتسمیة من حلها من الأماثل، ج 42، ص266، تحقیق: محب الدین أبی سعید عمر بن غرامة العمری، ناشر: دار الفكر - بیروت - 1995.

أَخْبَرَنَا أَبُو عَبْدِ اللَّهِ الْفُرَاوِیُّ، أنا أَبُو عُثْمَانَ الْبَحِیرِیُّ، أنا أَبُو بَكْرٍ مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ سُلَیْمٍ النَّجَّادُ الْبَغْدَادِیُّ، نا أَبُو الْعَبَّاسِ أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِیدِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ الْهَمْدَانِیُّ، نا أَحْمَدُ بْنُ یَحْیَى الصُّوفِیُّ، نا إِسْمَاعِیلُ بْنُ أَبَانٍ الْوَرَّاقُ، نا عَمْرُو بْنُ ثَابِتٍ، عَنْ یَزِیدَ بْنِ أَبِی زِیَادٍ، حَدَّثَنِی ابْنُ أَخِی بْنِ أَرْقَمَ، قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أُمِّ سَلَمَةَ زَوْجِ النَّبِیِّ (ص) فَقَالَتْ: مِمَّنْ أَنْتَ؟ قُلْتُ: مِنْ أَهْلِ الْكُوفَةِ، قَالَتْ: مِنَ الَّذِینَ یُسَبُّ فِیهِمْ رَسُولُ اللَّه (ص) قُلْتُ: لا وَاللَّهِ یَا أُمَّهْ، مَا سَمِعْتُ أَحَدًا یَسُبُّ رَسُولَ اللَّهِ (ص) قَالَتْ: بَلَى وَاللَّهِ إِنَّهُمْ یَقُولُونَ: فَعَلَ اللَّهُ بِعَلِیٍّ، وَمَنْ یُحِبُّهُ، وَقَدْ كَانَ وَاللَّهِ رَسُولُ اللَّهِ یُحِبُّهُ

پسر برادر زید بن أرقم گفت: بر ام سلمه، همسر رسول خدا صلى الله علیه وآله وارد شدم؛ پس گفت: از كجا هستید؟ گفتم: از اهل كوفه. گفت: چه كسى در میان شما به رسول خدا صلى الله علیه وآله فحش مى‌دهد؟ گفتم: اى مادر ! به خدا سوگند نشنیدم كسى رسول خدا را فحش بدهد. گفت: بلى، به خدا سوگند شنیدم كه آن‌ها مى‌گویند: "خدا با على و دوست‌دارانش چنین و چنان كند" در حالى كه رسول خدا دوست‌دار على بود.

تاریخ مدینة دمشق  ج 42، ص265

نتیجه:

این روایت حد اقل با دو سند صحیح و چندین سند دیگر نقل شده است؛ بنابراین در صحت این روایت تردیدى نیست.

طبق این روایت،‌ هركس به على بن أبى طالب علیه السلام فحش دهد،‌ به رسول خدا صلى الله علیه وآله و در حقیقت به خداوند فحش داده است و فحش به خداوند قطعا كفر است.

از طرف دیگر، طبق گفته ابن تیمیه حرانى، بسیارى از صحابه به على بن أبى طالب علیه السلام فحش مى‌داده‌اند.

پس كجاست آن عدالت مطلقى كه اهل سنت براى تك تك اصحاب قائل هستند؟
Source:



طبقه بندی: شیعه و سنی ها.....، 
برچسب ها: آیا روایت «من سبّ علیا فقد سبنی» با سند معتبر در منابع اهل سنت نقل شده است؟،  
دنبالک ها: آیا روایت «من سبّ علیا فقد سبنی» با سند معتبر در منابع اهل سنت نقل شده است؟،  
.: Weblog Themes By Pichak :.


آمار سایت

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً. اللهم احفظ قائدنا الامام الخامنه ای برای سلامتی و ظهور آقا امام زمان علیه السلام صلوات اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم انشا الله............

خدمات وبلاگ نویسان جوان

اخلاق اسلامی موسیقی

; , . , . ->

تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک
قالب وبلاگقالب وبلاگ