تبلیغات
حقایقی از قرآن و تشیع - شبه:سیره و روش حكومتی امام زمان(عج) باسیره و روش حكومتی پیامبر (ص) و ائمه معصومین (ع) فرق دارد.
قالب وبلاگ قالب وبلاگ

حقایقی از قرآن و تشیع
 
هر که باشد نظرش در پی ناموس کسا ن پی ناموس وی افتد نظر بوالهوسان


 





پاسخ :

بین سیره حكومتی امام زمان - عجل الله تعالی فرجه الشریف- و پیامبر اسلام - صلی الله علیه و اله- و ائمه اطهار - علیهم السلام- فرقی نیست، و احادیث بسیاری دلالت می‌كند كه سیره و رفتار حضرت مهدی (عج) همان سیره و رفتار جدش رسول خدا - صلی الله علیه و اله- است. از باب نمونه به چند روایت اشاره می‌كنیم:
پیامبر - صلی الله علیه و اله- فرمود: یكی از اهل بیت من قیام می‌كند و به سنت و روش من عمل می‌نماید[1] و فرمود: قائم از فرزندان من، هم‌نام و هم‌كنیه‌ من است. خُویش، خُوی من و رفتارش، رفتار من می‌باشد. مردم را به طاعت و دین من وادار نماید و به سوی قرآن دعوتشان می‌كند.[2] و همچنین یكی از دوستان امام صادق - علیه السلام - به نام عبدالله‌بن عطا می‌گوید: از امام پرسیدم روش و سیره مهدی (عج) چگونه است؟ امام فرمود: همان كار و سیره‌ای كه رسول خدا - صلی الله علیه و اله- انجام داد و انجام می‌دهد.
اما یكسری از احادیث وجود دارد كه ممكن است این توهم را بوجود آورد كه سیره آن حضرت فرق می‌كند. مثلاً:
1- امام صادق - علیه السلام -فرمود: «آنگاه اسلام را از نو بنا می‌كند»[3].
2- ابوخدیجه از امام صادق - علیه السلام - : هنگامی‌كه قائم ظهور كرد با امر جدیدی خواهد آمد چنانچه رسول خدا - صلی الله علیه و اله- در آغاز اسلام مردم را به امر جدید دعوت می‌كرد.[4]
3- امام صادق - علیه السلام - فرمود: هنگامی‌كه قائم ظهور كند با امر جدید و كتاب جدید و رفتار و قضاوت تازه ظهور می‌كند كه بر عرب سخت است.[5]
آیت الله ابراهیم امینی در تفسیر این روایات می‌فرماید: در زمان غیبت بدعتهایی در دین گذاشته می‌شود و احكامی از قرآن و اسلام بر طبق میل مردم تاویل و تفسیر می‌شود. بسیاری از حدود و احكام چنان فراموش می‌شود كه گویا اصلاً از اسلام نبوده است وقتی مهدی - عجل الله تعالی فرجه الشریف- ظهور كرد بدعت‌ها را ابطال می‌كند و احكام خدا را به همان جور كه صادر شده ظاهر می‌نماید. حدود اسلامی را بدون سهل‌انگاری اجرا می‌كند و معلوم است كه چنین برنامه‌ای كاملاً برای مردم تازگی دارد، مردمی كه اركان و اصول مسلمه اسلام را رها كرده، به بعض ظواهر آن اكتفا نموده‌اند، در بازار و كوچه و خیابان و خانه اثری از سلامشان پیدا نیست، اخلاقیات و دستورات اجتماعی را اصلا از اسلام محسوب نمی‌دارند. صفات زشت در نظرشان هیچ اهمیت ندارد، محرمات الهی را با حیله‌های گوناگون جائز می‌شمارند. از قرآن فقط به ظواهر قرائت اكتفا می‌كند و اگر امام زمان (عج) ظاهر شود و به آنان بگوید: شما از حقیقت و گوهر دین بدور افتاده‌اید و آیات قرآن و احادیث پیغمبر را بر خلاف واقع تفسیر و تاویل كرده‌اید چرا حقیقت اسلام را رها كرده به ظواهرش قناعت كردید؟ شما اعمال و رفتارتان را با دین تطبیق نكرده‌اید، باید دستورات اخلاقی و اجتماعی اسلام را عمل كنید و خلاف واجب را انجام دهید و فلان بدعت را رها كنید، چنین دین و برنامه‌ای برایشان تازگی داشته از آن وحشت می‌كنند و اصلاً‌ اسلامش نمی‌دانند زیرا اسلام را جور دیگر تصور كرده بودند.
آیت الله ناصر مكارم شیرازی در این رابطه می‌فرماید:
روشن است كه تازگی این برنامه‌ها و روش‌ها نه وراثت‎ها به خاطر آن است كه مذهب جدیدی با خود می‌آورد بلكه آن چنان اسلام را از میان انبوه خرافات و تحریفها و تفسیرهای نادرست و تلقی‌های غلط بیرون می‌آورد كه بنایی كاملاً نو و جدید جلوه می‌كند. و یكی از رسالتهای آن حضرت پیدایش اسلام از همین وصله‌ها و پیرایه‌ها و به تعبیر دیگر نوسازی و تجدید بنا كاخ شكوهمند آن است كه مجموعه این نوسازی در عرصه‌های مختلف اعتقادات، اخلاقیات، اجتماعیات و فرهنگ و سیاست آن چنان زیاد و دگرگون كننده است كه درپاره‌ای از روایات از آن به «دین جدید» یا «روش جدید» تعبیر شده است. و داوری كردن او بر طبق قانون دادرسی محمد - صلی الله علیه و اله- و داود و سلیمان علیهما السلام گویا اشاره به این نكته لطیف است كه او هم به موازین ظاهری دادرسی‌ اسلامی همچون اقرار و گواهی گواهان و مانند آن استفاده می‌كندو هم از طریق روانی و علمی برای كشف مجرمان اصلی، آنچنان كه پاره‌ای از نمونه‌های آن از عصر داود - علیه السلام - نقل شده است. بعلاوه در عصر او به موازات پیشرفت علوم و دانش‌ها و تكنیك و صنعت آنقدر وسایل كشف جرم تكامل می‌یابد كه كمتر مجرمی می‌تواند ردپایی كه با آن شناخته شود از خود به جا نگذارد.
از این رو حضرت آیه الله العظمی مكارم شیرازی برای تاكید این مطلب می‌گوید:
برای چندین بار تكرار می‌كنم این اشتباه است اگر ما تصور كنیم كه در عصر حكومت او همه این مسایل از طریق اعجاز حل می‌شود چرا كه اعجاز حكم یك استثناء را دارد و برای مواقع ضروری، و مخصوصاً اثبات حقانیت دعوت پیامبر - صلی الله علیه و اله- است نه برای تنظیم زندگی روزمره و جریان عادی زندگی، كه هیچ پیامبری برای این مقصد از معجزه استفاده نكرده است. بنابراین مسیر حكومت جهانی او از همان نمونه است نه اعجاز!
خلاصه این كه به خاطر پیرایه‌هایی كه در طول تاریخ توسط زمامداران نالایق و دیگران به اسلام بسته‌اند و بدعت‌ها و تحریفات زیادی كه شده اگر امام حقیقت را آشكار كند مردم خیال می‌كنند مكتب جدید، روش جدید و قضاوت جدیدی غیر از اسلام آمده است. فلذا سیره و روش حضرت مهدی (عج) همان سیره و روش پیامبر اكرم - صلی الله علیه و اله- و امام علی - علیه السلام - است.

[1]- بحار الانوار ج 51 ص 82
[2]- اثبات الهداه، ج 7، ص 52
[3]- بحار، ج 52، ص 352
[4]- اثبات الهداه، ج 7، ص 110.
[5]- اثبات الهداه، ج 7، 83.
Source:



طبقه بندی: شبه، 
برچسب ها: شبه:سیره و روش حكومتی امام زمان(عج) باسیره و روش حكومتی پیامبر (ص) و ائمه معصومین (ع) فرق دارد.،  
دنبالک ها: شبه:سیره و روش حكومتی امام زمان(عج) باسیره و روش حكومتی پیامبر (ص) و ائمه معصومین (ع) فرق دارد.،  
.: Weblog Themes By Pichak :.


آمار سایت

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً. اللهم احفظ قائدنا الامام الخامنه ای برای سلامتی و ظهور آقا امام زمان علیه السلام صلوات اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم انشا الله............

خدمات وبلاگ نویسان جوان

اخلاق اسلامی موسیقی

; , . , . ->

تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک
قالب وبلاگقالب وبلاگ